söndag 23 januari 2011

Jesus died for somebody's sins, but not mine

Just Kids av Patti Smith. Det var länge sedan jag läste non-fiction som är mer sagolik, rörande, poetisk och vackert kompinerad och berättad än den mest ambitiösa roman. Läs den.

När sista dikten, sista bilden, sista texten var begrundad satte jag på "Horses", såg mig i spegeln en stund, antog en helgon-pose: uppvända handleder, anslappnade händer, huvudet lätt lyft, tyngden på högra benet, det vänstra böjt. Boken är inte bara en redogörelse av två öden som blir ett: den handlar om skapande, inspiration, kreativitet. Jag ser på mitt liv och jag vill vara mer som dem, jag vill ha deras vision och deras drift och tvärsäkerheti konstnärsskapet.

Jag tänder fyra ljus: ett för Robert, ett för Patti, ett för dig och ett för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar